Dit lijkt me de perfecte auto voor mensen die nog niet toe zijn aan elektrisch rijden, maar wel 'groener' willen rijden

Herwers Hyundai Kona hybrid

Een net gewassen Hyundai KONA Hybrid staat glimmend voor de deur als ik aan kom rijden bij Herwers Hyundai Doetinchem. Speciaal voor mij is het nieuwe model gewassen, want hij moet natuurlijk wel op zijn mooist op de foto. Ik ben benieuwd hoe hij rijdt en wat er nou zo bijzonder is aan deze auto.

Voor ik vertrek, krijg ik nog een korte uitleg van collega Kaygee. De meeste dingen weet ik, maar of ik nog met deze hybride-auto nog ergens rekening mee moet houden, is mij onbekend. Want wat houdt hybride eigenlijk precies in? Kaygee legt het uit.

‘’Bij een hybride auto heeft de auto een benzinemotor én een elektromotor. Wanneer je bijvoorbeeld afremt, laadt de elektromotor bij en rijd je dus een klein deel elektrisch.’’ Dit gaat allemaal vanzelf, ik hoef geen knopjes om te schakelen of te laden, maar de systemen in de auto werken op zo’n manier samen, dat de auto een laag verbruik heeft én minder CO2-uitstoot.

Herwers Hyundai KONA Hybrid

Aandacht volledig op de weg

Ik rijd de straat uit en direct merk ik wat een verademing die automaat geeft. Ik kan mijn volledige aandacht bij de weg houden en hoef niet ook nog op het schakelen te letten. Een muziekje op de achtergrond en de stoelen die me lekker warm houden, terwijl het buiten nat en guur is; ik zit hier heerlijk. En met het head-up display dat ik voor mij zie, hoef ik geen enkele keer op het dashboard te kijken. Met deze auto kun je echt alle aandacht op de weg houden.

De KONA Hybrid zit vol met technische snufjes, maar dat valt niet per se op als je in de auto zit. Het dashboard bevat namelijk niet tig knoppen, maar is lekker overzichtelijk. Dat vind ik alleen maar handig, want als je dan bijvoorbeeld het alarmlicht nodig hebt, hoef je niet eerst te zoeken. Ook het display met daarop de kilometerteller, de energiestroom én de status van de batterij is rustig, waardoor ik direct begrijp wat alles inhoudt.

Wanneer ik uitstap om foto’s te maken, vallen de lampen me direct op. Normaal gesproken trekken zulke kleinigheden niet per se mijn aandacht, maar kijk ik meer naar het geheel. Nu merk ik dat mijn aandacht er naartoe getrokken wordt, omdat ik de auto daardoor op vind vallen. De KONA Hybrid oogt hierdoor stoer en de LED-verlichting zorgt voor nog meer karakter. Met dit vieze weer, is het een lichtpuntje om naar te kijken.

Herwers Hyundai KONA Hybrid

De KONA Hybrid: een goede zet

Ik stel de navigatie in en rijd terug naar Herwers Hyundai Doetinchem. Pas als ik gearriveerd ben, hoor ik dat je de auto ook met een app kunt bedienen. Zo kun je de auto ver- en ontgrendelen op afstand, je bestemming instellen, zodat de auto direct weet waar je heen wilt als je hem start en je auto vinden wanneer je die even niet ziet staan met Find my Car. Dat klinkt mij echt ideaal in de oren en lijkt me een groot pluspunt.

Een goede zet van Hyundai als je het mij vraagt deze KONA Hybrid. Na de benzine aangedreven KONA en elektrisch aangedreven KONA is het beste van beide werelden gecombineerd in één auto. Dit lijkt me de perfecte auto voor mensen die nog niet toe zijn aan elektrisch rijden door bijvoorbeeld actieradiusvrees, maar wel ‘groener’ willen rijden.  

Het is tijd om weer terug te gaan naar kantoor en wanneer ik naar mijn auto loop, zie ik pas voor het eerst dat deze totaal geen luxe bevat. Geen mooie velgen, geen LED-verlichting en al helemaal geen veiligheidssystemen. Ja, die KONA Hybrid beviel me nogal goed en daarmee zou ik graag gezien worden. Snel maar weer een ritje maken dus!