Collega aan het woord

Herwers Laurens Ummels

Laurens Ummels

In 2011 startte Laurens als Junior Verkoopadviseur bij Herwers in Apeldoorn. Nu, ruim 12 jaar later vervult hij de rol van Service Manager bij Herwers Arnhem. Hij deelt zijn ervaringen over de groei die hij binnen Herwers heeft doorgemaakt en wat hem voldoening geeft tijdens zijn werk.

Mijn benadering is laagdrempelig, en ik ben altijd bereid om actief bij te dragen en mijn collega's te ondersteunen. Ik trek even hard aan de kar als de rest; we vormen echt een team. - Laurens Ummels

 Loopbaan bij Herwers
Herwers is mijn eerste werkgever geweest na het behalen van mijn diploma aan de IVA. Tijdens de zomervakantie heb ik mijn CV geüpload op Indeed, en zo benaderde een headhunter mij. In het eerste gesprek wist ik nog niet voor welk bedrijf ik solliciteerde. Pas tijdens het tweede gesprek werd duidelijk dat het ging om een sollicitatie voor Herwers Hyundai Apeldoorn. In eerste instantie was ik terughoudend en dacht ik, nee, dit is niet echt iets voor mij. Maar uiteindelijk ben ik volledig overtuigd geraakt en zou ik nu niet meer voor een ander automerk willen werken. Dit komt door de toekomstvisie, klantgerichtheid, laagdrempeligheid en kwaliteit van Hyundai. Niets tipt aan Hyundai.”

Na succesvolle sollicitatierondes ben ik aangenomen als junior verkoopadviseur in Apeldoorn. Destijds was Jos Herwers junior de verkoopleider, en onder zijn leiding heb ik mijn vaardigheden ontwikkeld. In 2013 kreeg ik de kans om verkoopleider te worden bij onze vestiging in Deventer, die kort daarvoor was overgenomen. Samen met Sven Verboom heb ik deze vestiging opgezet. In het begin was ik de enige verkoper en had ik dus geen team om leiding te geven. Later zijn er meer verkopers bijgekomen en groeide het team. Dit gaf mij de kans om kennis te maken met verantwoordelijkheden, doelstellingen en begrotingen.”

Ik zou niet meer voor een ander automerk willen werken. Dit komt door de toekomstvisie, klantgerichtheid, laagdrempeligheid en kwaliteit van Hyundai. Niets tipt aan Hyundai.”


In 2015 kreeg ik het idee dat het gras weleens groener zou kunnen zijn aan de overkant, en daarom nam ik de beslissing om te vertrekken. Ik begon te werken als accountmanager voor een Belgisch bedrijf, waarbij ik grote ondernemingen bezocht voor tapeoplossingen en lijmverbindingen. Al snel merkte ik dat dit niet helemaal mijn plek was, en binnen een jaar nam ik weer contact op met Herwers voor een kopje koffie. Ik miste het bedrijf Herwers, maar niet zozeer mijn vorige functie. Hoewel verkoop leuk was, haalde ik er geen voldoening uit. In 2016 ben ik teruggekeerd naar Zutphen als verkoper, met het plan om van daaruit verder te kijken naar een functie die beter bij me paste. Mijn interesse lag altijd al bij autotechniek, dus ik heb een meeloopstage als service adviseur in Arnhem gedaan. In eerste instantie was het de bedoeling dat ik als service adviseur in Apeldoorn zou gaan werken, maar vanwege personeelstekort ben ik in Arnhem gebleven. Uiteindelijk maakte ik na 2 jaar de stap naar Service Manager, mede doordat ik altijd mijn ambities had geuit en door een personeelswisseling de mogelijkheid ontstond om door te groeien.”

Als manager vind ik het belangrijk om regelmatig in gesprek te gaan met mijn collega's. Ze weten dat ze altijd bij mij kunnen aankloppen. Mijn benadering is laagdrempelig, en ik ben altijd bereid om actief bij te dragen en mijn collega's te ondersteunen. Ik trek even hard aan de kar als de rest; we vormen echt een team. Je moet je eigen nest niet bevuilen; blijf met elkaar communiceren, is mijn motto.”

Leuk en minder leuk
Wat ik zo leuk vind aan mijn werk is de constante variatie en dynamiek. Soms vervloek ik de uitdagingen wel eens, maar ze maken mijn werk wel interessant. Het afsluiten van succesvolle uitdagingen geeft me dan weer de motivatie die ik nodig heb. Daarnaast geniet ik ervan dicht bij de techniek en de ontwikkelingen van het merk betrokken te zijn.”

Wat ik minder prettig vind aan mijn werk zijn de perioden waarin Hyundai van buitenaf veel druk uitoefent. Hoewel ik zelf controle heb over interne processen, wordt er van buitenaf druk op deze processen gelegd door externe factoren. Deze druk breng ik over op het team, waardoor collega's ook onder druk komen te staan. Ik voel me verantwoordelijk hiervoor, maar soms kan ik er niet veel aan veranderen, en dat geeft me soms een gevoel van machteloosheid.”

“Het afsluiten van succesvolle uitdagingen geeft me dan weer de motivatie die ik nodig heb. Daarnaast geniet ik ervan dicht bij de techniek en de ontwikkelingen van het merk betrokken te zijn.”


Toekomst
Om gemotiveerd te blijven, moet ik uitgedaagd blijven; anders bestaat de kans dat ik me ga vervelen. Ik verwacht dat ik dit werk nog wel vijf jaar zal blijven doen, en daarna zie ik wel verder.”

Tip van Laurens
Het is belangrijk om je ambitie duidelijk te communiceren. Er zijn twee momenten per jaar waarop je sowieso met je leidinggevende in gesprek gaat. Als leidinggevende kun je ook vragen stellen als "Waar zie je jezelf over 3 jaar?" en feedback vragen over je werk. Het is waardevol om je als leidinggevende kwetsbaar op te stellen. Elke dag er volledig voor gaan is essentieel; als dat niet mogelijk is, ben je misschien niet op de juiste plek. Het is cruciaal om het werkklimaat niet te vervuilen, je uit te spreken en anderen hier niet in mee te nemen. Iedereen draagt de verantwoordelijkheid om een positieve werkomgeving te creëren. Het positieve onderlinge beïnvloeden is van groot belang. Dit straal je ook uit, wat klanten oppikken en wat de algehele sfeer ten goede komt. Dit vergemakkelijkt gesprekken en draagt bij aan een positieve werkhouding.”

Soms vraag je je af: is dit het? De drempel om naar een leidinggevende te stappen kan groot zijn. Het kan dan aantrekkelijk lijken om elders te kijken, maar dit is een korte termijnoptie. Als je tevreden bent maar kleine struikelblokken ervaart, is het belangrijk om deze uit te spreken.”