De Nieuwe Renault CAPTUR Plug-In Hybrid: snelheid in een oase van rust

Het is een prachtige, zonnige zomerdag. Vandaag ga ik met de Renault CAPTUR E-Tech Plug-In Hybrid op pad! Op de Renault- en Dacia-vestiging in Doetinchem krijg ik van verkoopleider Jesse de sleutel. Hij loopt met me mee naar de auto om me op weg te helpen.

Blauw!

“Oeh, een blauwe!”, zeg ik aangenaam verrast als we richting de CAPTUR lopen. Laat dat nou net mijn favoriete kleur zijn. Ik neem plaats achter het stuur, Jesse op de bijrijdersstoel. Als ik hem vertel dat het voor mij jaren geleden is dat ik automaat heb gereden lacht hij gelukkig alleen even. Hij vindt het nog steeds een goed idee dat ik alleen op pad ga. Wanneer hij mij de basis uitlegt, zie ik het al gauw genoeg: kinderspel.

Is hij wel aan?

Wanneer ik de start/stopknop indruk begint er van alles te branden voor me op het display. Ik hoor alleen precies niks. “Is hij aan of moet ik nog wat doen?” vraag ik aan Jesse. Hij bevestigt me dat de auto loopt en ik gewoon weg kan rijden.

Net op dat moment parkeert er een Talisman pal voor me. “Ha, je mag je er gelijk lekker tussenuit wurmen”, zegt Jesse. Hij stapt uit en ik kronkel met de CAPTUR probleemloos tussen de geparkeerde auto’s door het terrein af. Ik merk dat het stuur heel fijn draait en aanvoelt. Daarnaast voel ik dat mijn rug prettig ondersteund wordt door de fijne stoel en de zithoogte bevalt me goed.

Display en EASY LINK touchscreen

Ik vind de verlichte meters achter het stuur op het display heel mooi. Je noemt dat het 10,25″ TFT kleurendisplay. Je ziet precies wanneer je energie terugwint (regenereren*), de actieradius en veranderingen in de energiestroom (elektrisch, benzine).

Het EASY-LINK scherm is supergroot! Je stelt hierop alles gemakkelijk naar wens in. Het is zeer gebruiksvriendelijk en met bijvoorbeeld achteruitrijden kun je alle hoeken rondom de auto goed en scherp zien.

Oase van rust

Nieuwsgierig als ik ben, wil ik tijdens de rit weten of de auto nog steeds stil is wanneer de airco uitstaat. Ik draai aan de grote aircoknop, maar ik hoor inderdaad nog steeds niks. Heel in de verte een kleine, superzachte elektrische aandrijving. Ik hoor je denken: hoe klinkt een elektrische aandrijving? Het klinkt alsof je een elektrische auto voorbij hoort komen rijden, maar dan nog iets zachter. Ik denk dat je het wel goed kunt horen wanneer je je ogen sluit en je volledig op het geluid concentreert. Doe dat maar niet als je zelf achter het stuur zit.

Plug-In Hybrid

E-Tech Plug-In Hybrid: dit betekent dat je deze hybride-auto kunt opladen met een stekker. Je kunt volledig elektrisch (tot 65 km) of op de verbrandingsmotor rijden die altijd ondersteund wordt door de elektromotor. Je kunt vrijwel alle dagelijkse ritten emissievrij maken. De hybridetechniek staat in voor de langere ritten. Wanneer er veel vermogen wordt gevraagd, vindt er vanzelf een overschakeling plaats van elektrisch naar benzine. Er wordt tijdens het gas loslaten en remmen energie geregenereerd*, waardoor de accu bijgeladen wordt. Maar, de accu kun je dus ook volledig met de stekker opladen.

Natuurlijk wil ik dat gassen wel even uitproberen. Wanneer ik het gaspedaal flink intrap merk ik wel iets verschil, maar de auto is nog steeds heel stil en rijdt nog even heerlijk. Hij trekt ook lekker snel op!

Op het display voor me staat dat ik met beide motoren nog zo’n 568 kilometer kan rijden, ik zou er dus prima mee door kunnen rijden naar Frankrijk. Toch lever ik hem na een tijdje toeren weer in op de vestiging en vraag ik Jesse of ik deze CAPTUR mag hebben. Eigenlijk is dat mijn manier van zeggen dat ik dit een superfijne auto vind. Het is een prettige, eigentijdse SUV met – niet onbelangrijk – lekker veel bagageruimte en een ruim interieur.

Bekijk hier de Renault CAPTUR E-TECH Plug-In Hybrid

CLIO
Bij de CLIO E-Tech Hybrid zit dit iets anders. Dit is geen Plug-In, je kunt hem dus niet opladen. Bij het starten rijdt de auto volledig elektrisch (tot enkele kilometers). Vervolgens wordt er overgeschakeld naar de verbrandingsmotor, welke altijd ondersteund wordt door de elektromotor (hybride) voor een zo optimaal mogelijk verbruik. Dus ook met dit model bespaar je enorm op je brandstofkosten! Wat heerlijk, zo’n kostenbesparende E-TECH-modellenlijn van Renault.

Om het verschil zelf te ondervinden rijd ik ook met de CLIO nog even een klein rondje. Wat ik al verwachtte, in veel opzichten het ‘kleine broertje van’, maar wel op en top een Renault. 

Bekijk hier de Renault CLIO E-TECH Hybrid.

*Regenereren

Het woord regenereren wordt niet altijd door iedereen direct herkend. Het is nu een paar keer genoemd in mijn blog, maar ik kan me best voorstellen dat je wil weten wat het precies betekent. Kort omvat is regenereren dat er op veel momenten in een autorit ook energie verloren gaat, bijvoorbeeld bij het remmen. Deze energie wordt opgevangen en opgeslagen in de accu’s om het alsnog weer te gebruiken.

Meer weten over hoe dit precies in zijn werk gaat? Onze adviseurs voorzien je graag van informatie.

• Business

De CAPTUR Plug-In Hybrid is ook beschikbaar als businessmodel met aantrekkelijke bijtelling.


Terug naar overzicht