Waterstof tanken en rijden met de Hyundai NEXO

Vandaag neem ik jullie mee in de Hyundai NEXO. Een klapper van een waterstofauto! En waar we naartoe gaan? Waterstof tanken bij het tankstation! Want mijn hoofdvraag bij deze auto luidt: hoe tank je waterstof? Natuurlijk vertel ik ook over de rijervaring.

Een immens en licht middenconsole

Wanneer ik met Anne-Jan – verkoopleider Herwers Arnhem – plaatsneem in deze supermooie auto valt mij meteen één ding op: de middenconsole. Immens en hoog! Toch past het uitstekend in dit model. Het is ook nog eens mooi licht van kleur, waardoor het net lijkt of de auto licht geeft vanbinnen. En hoe gaaf, een auto met alleen water als uitstoot?!

Anne-Jan neemt mij in vogelvlucht mee door zo ongeveer alle knopjes en bedieningsfuncties. En dat zijn er nogal wat! Het praat wel gek overigens zo, met die mondkapjes op.

Waterstof tanken💧

Voordat ik vertel over mijn rijervaring in deze auto geef ik antwoord op immers de hoofdvraag van deze blog: hoe tank je met de Hyundai NEXO waterstof?

Als we via de Shell het tankstation van Pitpoint Arnhem oprijden, zie ik dat er meerdere waterstoftankplaatsen zijn. Ze zijn wit met veel blauw en bedrukt met ‘H2’. Niet te missen dus.

In de auto open je met een knopje de tankklep. Achter de tankklep ziet het er iets anders uit dan bij de tankopening van bijvoorbeeld een benzinevoertuig. Je trekt het dopje eraf, betaalt bij het automaat met de pin en vervolgens plug je de slang aan de tankopening. Wanneer je op de startknop drukt, kun je horen hoe de slang zich vanzelf ‘vastzuigt’. Nog geen vier minuten later is de tank vol en stopt de toevoer automatisch. Dit kun je overigens ook zelf doen met een stopknop. Ik koppel los en we kunnen weer gaan!

Zeg nou zelf, dat klinkt toch bijna als ‘normaal’ tanken? Ik had er een hele andere voorstelling bij. Waarom precies kan ik niet verklaren, wellicht omdat waterstof nog vrij nieuw was voor mij.

Rijervaring met de NEXO

Het is mijn beurt om te rijden. De bediening van de automatische versnellingsbak vertaalt zich in de NEXO niet met een versnellingspook, je kunt gebruik maken van keuzeknoppen voor de aandrijving. Ik kies ‘D’ en begin met rijden. Ondertussen blijft Anne-Jan mij technische foefjes uitleggen en laat hij meteen zien hoe deze werken.

In de NEXO zit je echt hoog, al lijkt dat aan de buitenkant niet zo. En wat een mogelijkheden! Stoel- en stuurverwarming (én stoelverkoeling!), gemakkelijk per locatie of overal in auto de verwarming of koeling bedienen, talloze opties helder en scherp op het grote scherm afgebeeld die je met een prettige ronde bedieningstool kunt bedienen en zo kan ik nog wel zes pagina’s doorgaan. De Hyundai NEXO rijdt soepel en glijdt als het ware over de weg. Ik wil hier eigenlijk helemaal niet te veel over vertellen, de NEXO is een auto die je moet ervaren. Enkele rijhulpsystemen ga ik toch kort even benoemen.

  • Blind-Spot Collision-Avoiding Assist (BCA)
    Wanneer je je knipperlicht uitslaat naar rechts, zie je voor je op het dashboard je dode hoek. Camera’s voorzien je van dit beeld zowel links als rechts en dat automatisch wordt geactiveerd wanneer je je richtingaanwijzer activeert. Signaleert de auto een medeweggebruiker, dan klinkt er een geluidssignaal. Overigens is deze auto uitgerust met meerdere camera’s die samen een 360 graden view geven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden.


  • Lane Following Assist (FCA)
    De auto houdt je netjes tussen de lijnen bij snelheden tussen de 0 en 145 km/u. Wanneer het nodig is dat je een stuurcorrectie uitvoert krijg je een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal. Wanneer je niet reageert, voert de auto zelf een kleine stuurcorrectie uit zodat je in het midden van de rijstrook blijft.
  • Hill Start Assist Sontrol (HAC)
    Geen hellingproef meer! Je voet kan gewoon van de rem wanneer je op een heuvel staat én in Drive-modus. “Haal je voet maar van de rem, het kan echt”, verzekert Anne-Jan mij. Ik kan dat beamen.

Je vraagt het je af en deze auto heeft het

Mijn conclusie: rijden met de NEXO is super groen en veelzijdig. En met dat laatste bedoel ik vooral dat je met de vele rij-instellingen écht veel kunt instellen en aanpassen naar je eigen wens.  Dat maakt rijden wel heel makkelijk en prettig. Wanneer je plaatsneemt achter het stuur krijg je echt het gevoel dat je in een hightech-model zit qua looks en mogelijkheden. Je vraagt je een optie af en deze auto heeft het. Over makkelijk gesproken: waterstof tanken? Appeltje eitje! 💧



Terug naar overzicht