Rijden met één pedaal? Zo werkt e-Pedal

Als onderdeel van Nissan Intelligent Mobility, kun je in de Nissan LEAF rijden met e-Pedal. Je gebruikt dan één pedaal. Laat ik gelijk beginnen met dat je fysiek niet daadwerkelijk maar één pedaal in je auto hebt. Zie het als volgt: je accelereert en remt met hetzelfde pedaal, maar je kunt je naastliggende rempedaal altijd blijven gebruiken. Het betreft een modus die je zelf kunt in- en uitschakelen op elk gewenst moment.

Hoe werkt het?

Met de e-Pedal schakelaar in de Nissan LEAF switch je naar één pedaal. Wanneer je je gas loslaat, remt de auto vanzelf. Natuurlijk gebeurt dit geleidelijk, je zal nooit zomaar ineens stilstaan. Dit heb je helemaal zelf in de hand. e-Pedal brengt de auto geheel tot stilstand zonder de rem aan te raken.

Zelf uitproberen

Natuurlijk wil ik dat zelf ook weleens proberen. Bij de vestiging van Herwers Hengelo krijg ik de sleutels van een witte LEAF. Nadat ik de auto naar mijn eigen voorkeuren heb ingesteld, vertrek ik om een stukje te toeren. Ik zie de knop boven de bediening van de automaat, maar ergens vind ik het wel spannend om dit te activeren. In de bebouwde kom besluit ik het te doen. Eenmaal ingeschakeld laat ik ruim voor een rotonde mijn voet voorzichtig los van het gaspedaal. Ik voel het meteen: de auto remt af.

Intensiteit

Het is mij meteen duidelijk dat je geen snelle beweging moet maken met je voet. De auto zal niet meteen stilstaan, maar als je in één keer je voet verwijdert rem je nogal intens. De oplossing – en tevens de bedoeling van deze modus – is: met gevoel. Dat houdt in deze in dat je geleidelijk je voet optilt van het pedaal, waardoor de auto keurig remt. Ergens dacht ik: gaat hij wel helemaal stilstaan? Ja! Dat doet hij echt. En zelfs een helling is voor de LEAF appeltje eitje, je hoeft zelf niks te doen. De Hill Hold Assist wordt vanzelf ingeschakeld, de auto zal dus nooit zomaar wegrollen.

Win win

e-Pedal is in mijn ogen een enorme verrijking in het autorijden. Het maakt het nóg makkelijker. Daarnaast win je energie terug wanneer je remt in deze modus (hé daar is dat woord weer: regenereren*) Met het gebruik van e-Pedal maximaliseer je daardoor je range. Win win!

Remlichten

Dan rest mij nog één vraag. Branden de remlichten altijd als je het gaspedaal loslaat als je met e-Pedal rijdt? Omdat ik dat zelf niet kon zien en onderweg geen spiegelend oppervlak ben tegengekomen informeer ik na mijn ritje even bij mijn Nissan-collega’s. Zij weten me te vertellen dat de remlichten inderdaad worden ingeschakeld wanneer je het gas loslaat in de e-Pedal-modus.

Eigenlijk is het ook best logisch, maar ik kan me voorstellen dat dan voor je idee de remlichten best lang branden wanneer je de auto bijvoorbeeld vanaf de snelweg laat uitrollen. Maar, hoe langer je ermee rijdt, hoe meer je dit kan omzeilen door bijvoorbeeld heel licht je pedaal in te blijven drukken zonder direct gas te geven. Hoe dan ook, veiligheid boven alles en de chauffeurs achter je worden dus in eerste instantie altijd keurig gewaarschuwd als je afremt.



e-Pedal is alleen mogelijk met een elektrische auto, tevens automaat.

Je kunt e-Pedal permanent aanzetten via de gebruikersinstellingen.

Bekijk hier onze voorraad Nissan LEAF + occasions



*Regenereren

Kort omvat is regenereren het opnieuw gebruiken van energie dat wordt opgevangen. Er zijn momenten in een autorit waarin ook energie verloren gaat, bijvoorbeeld bij het remmen. Deze energie wordt opgevangen en opgeslagen in de accu’s om het alsnog weer te gebruiken.

Bekijk hier de modelpagina van de Nissan LEAF


Terug naar overzicht