Nieuwe Hyundai Tucson: liefde op het eerste gezicht

Nieuwe Hyundai Tucson: liefde op het eerste gezicht

Soms zijn van die auto’s waar u eindeloos naar kunt blijven kijken, waaraan u steeds weer iets nieuws ontdekt en waarbij u van de ene verbazing in de andere valt. De gloednieuwe, vierde generatie Tucson is zo’n auto. Kijk maar naar de foto’s. Wij geven u de belangrijkste highlights.

De nieuwe Hyundai Tucson komt zestien jaar na het debuut van de allereerste generatie Tucson. Sinds zijn lancering in 2004 zijn er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa. Daarmee is de Tucson de bestverkopende SUV ter wereld.

De nieuwe Tucson is de eerste SUV van Hyundai die is ontworpen volgens de spraakmakende designfilosofie Sensuous Sportiness.

Designtaal Sensuous Sportiness

Net als zijn illustere voorgangers kunt u gerust spreken van een revolutionaire auto. Zo is de nieuwe Tucson de eerste SUV van Hyundai die is ontworpen volgens de spraakmakende designfilosofie Sensuous Sportiness, waarbij de nieuwe dagrijverlichting fraai is geïntegreerd in de grille en pas tevoorschijn komt wanneer die wordt ingeschakeld.

Bijzonder is dat de nieuwe Tucson is ontworpen met behulp van geometrische algoritmen die tot stand kwamen met behulp van de allernieuwste digitale technologie, ook wel ‘parametrische dynamiek’ genoemd. Het resultaat: prominente geometrische patronen, ook wel ‘parametrische juwelen’, die de auto een progressief karakter geven.

Om de breedte van de nieuwe Hyundai Tucson visueel te versterken zijn de nieuw ontworpen achterlichtunits met elkaar verbonden door een rode accentlijn.

Langer en breder dan voorganger

De nieuwe Tucson is 20 millimeter langer en 15 millimeter breder dan zijn voorganger. De wielbasis nam met 10 millimeter toe. Passagiers achterin genieten van 26 millimeter extra beenruimte. Afhankelijk van de motorisering is de bagageruimte vergroot met 33 tot 107 liter inhoud. De bagageruimte meet nu 620 of 1.799 liter inhoud met neergeklapte achterbankleuning.

Behalve groter en breder dan zijn voorganger is de nieuwe Tucson ook voorzien van kortere overhangen en een grotere wielbasis. Opvallend is de lange motorkap. De vloeiende daklijn benadrukt zijn coupé-achtige karakter en om de breedte van de auto visueel te versterken zijn de nieuw ontworpen achterlichtunits met elkaar verbonden door een rode accentlijn.

De dagrijverlichting van de nieuwe Hyundai Tucson is fraai geïntegreerd in de grille en komt pas tevoorschijn wanneer die wordt ingeschakeld.

Ruim en comfortabel interieur

Het interieur is ruim en comfortabel, met een instrumentarium dat lager is geplaatst en waarin ronde tellers en meters ontbreken. De luxe afwerking, hoogwaardige materialen en ambiance-sfeerverlichting scheppen een premium-sfeer. Via de geïntegreerde touchscreen zijn de navigatie, climate control en het infotainment eenvoudig te bedienen.

Het 10,25-inch instrumentencluster en 10,25-inch AVN-T-touchscreen in de nieuwe Tucson zijn volledig te personaliseren. Het kleurenthema van de digitale cockpit verandert bijvoorbeeld afhankelijk van de gekozen rijstand. De nieuwe Tucson biedt naadloze connectiviteit, met online stemherkenning en voorzieningen die elke rit nog comfortabeler maken.

Het 10,25-inch instrumentencluster en 10,25-inch AVN-T-touchscreen in de nieuwe Hyundai Tucson zijn volledig te personaliseren.

Hybride en plug-in hybride

De nieuwe Tucson biedt het meest uitgebreide geëlektrificeerde motorengamma in zijn klasse, waaronder een hybride- en een plug-in hybride-aandrijflijn. Ook levert Hyundai een aandrijflijn met 48-volt mild hybrid-technologie. Dit is een 1,6-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor met 110 kW (150 pk) vermogen en voorwielaandrijving met een Intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT).

De nieuwe Tucson behoort tot de veiligste SUV’s in zijn klasse. Hij telt zeven airbags, inclusief een nieuwe zijairbag achterin die voorkomt dat passagiers op de achterbank bij een aanrijding met elkaar in botsing komen. Worden de airbags geactiveerd in geval van een frontale of zijdelingse aanrijding, dan zorgt Multi-Collision Braking automatisch voor een noodstop.

 


Terug naar overzicht