Bandenwissel bij Herwers

Vandaag geven we een kijkje achter de schermen in de werkplaats. Wat gebeurt er eigenlijk allemaal tijdens een bandenwissel en – niet onbelangrijk – hoe hanteert Herwers de coronaregels in de werkplaats?

Op deze vroege, koude ochtend mag ik met Bas in de werkplaats van Arnhem meekijken. We gaan de banden wisselen van een Hyundai Tucson. Ofwel, eigenlijk moet ik een wielenwissel zeggen. De banden gaan namelijk niet van de velg, de complete wielen worden verwisseld.

Eerst haalt Bas de auto buiten op. Zoals gebruikelijk voorziet hij de binnenzijde van de auto van hoesjes. Hij zet daarnaast zijn mondkapje op, doet handschoentjes aan en desinfecteert het stuur en overige oppervlakken die veelvuldig worden aangeraakt. Eenmaal in de werkplaats voert hij eerst een wintercheck uit op de auto. Bij een wintercheck wordt de auto op heel wat punten gecontroleerd, denk daarbij aan de remmen, banden, verwarming, vloeistoffen en het elektrisch systeem inclusief de accu. Kortom: alles voor een veilige winter op de weg.

Dan zijn de banden aan de beurt: de auto gaat met de brug de lucht in en Bas haalt de banden op die klaarstaan in het daarvoor bestemde vak in de werkplaats. In dit vak staan meerdere bandensets die speciaal voor deze afspraken zijn afgeroepen vanuit het bandenhotel.

De wielen gaan eraf

Terug bij de auto gaat Bas op zoek naar de slotbouten. “Nu vind ik ze vrij snel, soms vind je ze op de gekste plekken”, vertelt Bas lachend. Waarvoor dienen die slotbouten precies? “Zonder de slotbout kun je de wielen niet helemaal los krijgen. Het is dus tegen diefstal”, zegt Bas terwijl hij met een soort krijt langs de banden loopt en de juiste letters erop schrijft. Dit zodat ze straks de juiste stickers krijgen.

Dan mogen de wielen eraf. Ik zie Bas een beetje moeilijk kijken. “Ze zijn best zwaar of niet?” vraag ik. “Je hebt een mooie auto uitgekozen! De wielen van de Tucson zijn best zwaar. Hier, voel maar even.” Hij zet een band voor me neer en ik probeer hem op te tillen. Het lukt na twee keer proberen, maar met veel moeite. Ja, dat is echt wel zwaar!

Als de wielen eraf zijn bekijkt de monteur altijd even wat er achter het wiel tevoorschijn komt. Buiten een bandenwissel om wordt de auto standaard op een heel aantal punten gecontroleerd, zodat de berijder weer zorgeloos de weg op kan.

De winterbanden monteren

Bas monteert de winterwielen, maar controleert ook of de banden daadwerkelijk op de juiste plek terechtkomen. “Als een band per ongeluk aan de verkeerde kant komt te zitten, staat het bandenprofiel de verkeerde kant op en kan de band het water niet goed afvoeren.”

Nadat alle vier de banden zijn gemonteerd, wordt de bandenspanning nog gecontroleerd en waar nodig op de juiste spanning gebracht. Dan mag de auto weer naar beneden. De gedemonteerde zomerbanden worden uitvoerig gecheckt op profiel. “Als de banden aan vervanging toe zijn kunnen we de klant meteen adviseren en informeren zodat daar met de volgende wissel rekening mee gehouden kan worden.”

Nazorg en de auto weer naar buiten

Bas geeft een flinke slinger aan de steekkar waar de vier zomerwielen op liggen, zodat deze iets omhoog veert en hij de kar kan verplaatsen. “We rollen ze naar dit vak in de hoek van de werkplaats, waar ze worden opgehaald om vervolgens naar ons bandenhotel te worden gebracht”, vertelt Bas terwijl hij de banden neerzet en deze per stuk voorziet van een sticker.

We zijn al bijna klaar. Bas haalt de auto weer naar beneden en draait de bouten nog eens extra aan met een momentsleutel. Deze momentsleutel zorgt ervoor dat er met precies de juiste hoeveelheid kracht wordt aangedraaid, dit mag namelijk niet te los of te strak zijn.

Bij sommige automerken wordt de bandenspanningssensor nog gereset voor het naar buiten rijden, maar bij deze Hyundai Tucson gaat dat automatisch. Ik loop voor Bas uit naar buiten, hij rijdt de Tucson op de parkeerplaats en laat mij opnieuw zien hoe hij de auto netjes desinfecteert. En dan zit het erop. De werkorder gaat via technisch specialist Maik terug naar serviceadviseur Bas (juist, nog een Bas).

De eigenaar van de auto wacht in de ruim opgezette wachtruimte, waar gepaste afstand wordt gehanteerd. Bas informeert na het papierwerk de klant over zijn auto en geeft contactloos de sleutel terug.

De coronamaatregelen omtrent een werkplaatsafspraak op een rij:

  • Desinfectie van de binnenzijde van uw auto (stuur, versnellingspook en andere oppervlakken die veel worden aangeraakt)
  • Zoals altijd wordt de auto vanbinnen voorzien van beschermhoesjes
  • De wachtruimte is ruim opgezet
  • Klanten en werknemers desinfecteren hun handen
  • Werknemers dragen een mondkapje bij verplaatsing in de ruimte, in de auto en bij contact met klanten
  • Uw auto wordt gedesinfecteerd en ook weer gedesinfecteerd aan u teruggeleverd



Heeft u al een afspraak?

U kunt hem hier plannen in onze speciale planmodule.

Plan hier uw afspraak



Deze keer organiseert Herwers geen specifieke bandenwisselweken i.v.m. corona.
We adviseren om de afspraak op tijd te plannen, vanwege de verwachte drukte.


Terug naar overzicht