Nieuwe benzinemotor en uitvoering voor Nissan Micra

Nieuwe benzinemotor en uitvoering voor Nissan Micra
  • Geheel nieuwe 1.0-liter IG-T benzinemotor met 74 kW (100 pk), leverbaar met handbediende versnellingsbak of Xtronic-automaat
  • Speciale uitvoering Micra N-Sport met exclusieve designdetails
  • Per direct te bestellen en te leveren
  • Voor prijzen vanaf 18.990 euro

Amsterdam, 6 februari 2019 – De Nissan Micra is nu nog aantrekkelijker dankzij het vernieuwde aanbod met nieuwe 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor en de speciale uitvoering N-Sport. Deze speciale uitvoering is voorzien van onderscheidende details voor het in- en exterieur.

De nieuwe benzinemotor voor de Nissan Micra staat garant voor meer verfijning en scherpere reacties. Helen Perry, General Manager Small Cars van Nissan Europe, vertelt: “Met meer nadruk op efficiency en prestaties vergroten deze uitvoeringen de aantrekkingskracht van de Nissan Micra. We kunnen nu beter voldoen aan de wensen van de Europese kopers van compacte hatchbacks.”

De nieuwe 1.0-liter IG-T benzinemotor met 74 kW (100 pk) en handbediende versnellingsbak of Xtronic-automaat is ontwikkeld door de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Door te profiteren van de kracht en de middelen van de alliantie heeft Nissan de grenzen verlegd van wat technisch haalbaar is voor een driecilinder turbobenzinemotor. Deze nieuwe motorvariant biedt uitzonderlijke prestaties en verfijning en voldoet aan de hoogste eisen van duurzaamheid en betrouwbaarheid.

De nieuwe motorvariant is per direct te bestellen en de prijzen beginnen bij 18.990 euro.

 

Nieuwe aandrijflijnen in detail

– 1.0-liter IG-T met 74 kW (100 pk) en handbediende transmissie

De nieuw ontwikkelde 1.0-liter IG-T turbomotor levert 74 kW (100 pk) vermogen en is standaard gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak. De Nissan Micra is de eerste auto van de alliantie die met deze motor is uitgerust. De krachtbron bevat unieke technologie voor een 1.0-liter benzinemotor en voldoet aan de emissienorm Euro 6d-Temp. De 1.0 IG-T vervangt de 0.9-liter benzinemotor en levert zowel meer vermogen (+8 kW) als koppel (+20 Nm). Tegelijkertijd verbruikt de nieuwe motor 0.6 tot 0.7 l/100 km minder brandstof ten opzichte van de motor die is vervangen, wat goed is voor een 13 tot 15 g/km lagere CO2-uitstoot (afhankelijk van uitvoering).

 

  Vermogen (kW) Koppel (Nm) NEDC-BT

CO2-emissie (g/km)

NEDC-BT

verbruik (l/100 km)

WLTP

CO2-emissie (g/km)

WLTP verbruik (l/100 km)
1.0 IG-T

5MT

74 @

5.000 t.p.m.

160 @ 2.750 t.p.m. 103 – 105 4,5 – 4,6    

NEDC-BT- of WLTP-gegevens afhankelijk van markt

 

Klanten die kiezen voor de 74 kW (100 pk) sterke 1.0 IG-T benzinemotor in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak kunnen rekenen op een snellere acceleratie. Dat is niet alleen merkbaar vanuit stilstand, maar ook bij tussenacceleraties in hogere versnellingen. Betere onderdrukking van rij- en motorgeluiden in het interieur (NVH – Noise, Vibration and Harshness) is bereikt door betere isolatie van de aandrijflijn en wielophanging.

De 1.0 IG-T heeft diverse technische verbeteringen ondergaan ten opzichte van de vorige motor. Die zorgen voor meer verfijning in het verbrandingsproces en een reductie van het gewicht, wat uiteindelijk resulteert in een lager brandstofverbruik.

Gescheiden koeling: de circulatie van de koelvloeistof is geoptimaliseerd door twee doorgangen in de cilinderkop, zodat de hitte sneller wordt afgegeven. Dat verbetert het temperatuurmanagement en de verbranding en dat zorgt weer voor een lager verbruik en minder uitstoot.

Elektrische turbo-stelmotoren: deze stelmotoren zorgen voor een snelle en precieze reactie van de turbo voor een betere vermogensafgifte.

Spuitcoating op de cilinderwanden: dit is een wereldprimeur voor een 1,0-liter benzinemotor. De spuitcoatingtechniek wordt ook toegepast in de motor van de

Nissan GT-R en andere modellen binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, waaronder de onlangs geïntroduceerde 1.3-liter benzinemotor in de Nissan Qashqai. De coating vermindert de frictie in de cilinder en verbetert daarmee het temperatuurmanagement en de verbranding. Ook beperkt de coating het gewicht.

Cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en kunststof deksel: het compactere design maakt de motor compacter en vermindert het aantal luchtkanalen voor een snellere en betere opwarming van de katalysator.

Elastische distributieriem: de riem is vervaardigd van een speciaal materiaal, waardoor geen spanner nodig is. Dat vermindert het gewicht en de frictie, zodat dus ook het verbruik en de CO2-uitstoot verder gereduceerd worden.

Gesmeed stalen krukas: door de kleinere diameter en de superglad afgewerkte oppervlaktes is de frictie verminderd.

– 1.0-liter IG-T met 74 kW (100 pk) en Xtronic-automaat

Voor het eerst sinds de introductie van de vijfde generatie Micra in 2016 is het model leverbaar met een Xtronic-automaat. De introductie van de automatische transmissie is een belangrijke stap in het streven om ‘Meer Micra’ te bieden. Een automatische transmissie is een populaire keuze voor berijders die veel tijd in langzaam rijdend en stilstaand verkeer doorbrengen. En de populariteit groeit door: toen Nissan in 2016 deze generatie Micra introduceerde, was 12 procent van de auto’s in het segment voorzien van een automatische transmissie. Naar verwachting groeit dat percentage tot ruim 30 procent in 2022.

De Xtronic-automaat is een geavanceerde CVT (Continu Variabele Transmissie). Het systeem bevat ‘D-step-technologie’ en biedt een verfijndere vermogensafgifte ten opzichte van een conventionele CVT. Dat komt vooral tot uiting bij agressiever gebruik van het gaspedaal. D-step-technologie maakt ook sneller terugschakelen mogelijk en reduceert het praktijkverbruik.

De Micra 1.0 IG-T Xtronic is de ideale auto voor het drukke stadsverkeer dankzij de uitstekende rijkwaliteiten. Door de soepel schakelende transmissie staat deze versie garant voor een bijzonder ontspannen rijbeleving.

 

  Vermogen (kW) Koppel (Nm) NEDC-BT

CO2 emissie (g/km)

NEDC-BT

verbruik (l/100 km)

WLTP

CO2-emissie (g/km)

WLTP

verbruik (l/100 km)

1.0 IG-T

Xtronic

74 @

5.000 t.p.m.

144 @ 2.000 t.p.m. 111 – 115

 

4,9 – 5,1    

NEDC-BT- of WLTP-gegevens afhankelijk van markt

 

Samenvatting

De nieuwe motorvarianten van de Nissan Micra zijn voorzien van geavanceerde techniek. Ze zijn ontwikkeld om klanten de optimale mix te bieden van prestaties, efficiency en minimale gebruikskosten. De nieuwe aandrijflijnen behoren tot de beste in het B-segment.

 

  Vermogen (kW) Koppel (Nm) NEDC-BT CO2-emissie (g/km) NEDC-BT verbruik (l/100 km) WLTP

CO2-emissie (g/km)

WLTP

verbruik (l/100km)

1.0-liter

IG-T

5MT

74 @

5.000 t.p.m.

160 @ 2.750 t.p.m. 103 – 105 4,5 – 4,6    
1.0-liter

IG-T

Xtronic

74 @

5.000 t.p.m.

144 @ 2.000 t.p.m. 111 – 115

 

4,9 – 5,1    

NEDC-BT- of WLTP-gegevens afhankelijk van markt

 

Nieuwe Nissan Micra N-Sport

De Nissan Micra N-Sport is een nieuwe, speciale uitvoering in 2019. Deze versie accentueert het sportieve design en het plezierige rijgedrag van de Micra. Deze versie gaat de concurrentiestrijd aan met modellen als de Ford Fiesta ST Line, Volkswagen Polo R-Line, Peugeot 208 GT Line en Seat Ibiza FR.

De Micra N-Sport is voorzien van een aantal aantrekkelijke, onderscheidende designaccenten.

Exterieur

–           Carbon-look afwerking van de lichtmetalen wielen en spiegelkappen

–           Hoogglanszwarte afwerking op zijpanelen en bumpers

–           N-Sport-badge op de achterzijde

–           Privacy glass achter

–           Halogeen mistlampen aan de voorzijde

Interieur

–           Alcantara® stoelbekleding met leder-look accenten

–           Witte ventilatieroosters

–           Middenarmsteun voor

–           Zwarte hemelbekleding

–           Vloermatten in sportief design

–           Achteruitrijcamera met parkeersensoren

–           NewNissanConnect-infotainmentsysteem

–           Intelligent Key (keyless entry + startknop)

De nieuwe Nissan Micra N-Sport is beschikbaar in de carrosseriekleuren Passion Red, Solid White, Gunmetal Grey en Enigma Black.

De N-Sport is de tweede speciale uitvoering van deze generatie Micra. In september 2017 verscheen al de succesvolle Micra BOSE Personal Edition.

 


Terug naar overzicht