Team 2 Herwers Nissan over-all winnaar!

Team 2 Herwers Nissan over-all winnaar!

 

Rally Elektrisch Voertuigen Rotterdam-Barcelona 2017

Daniëlle Hoogendijk uit Schiedam had een droom. Ze plaatste een oproep op sociale media of er “mededromers” waren en haar droom wilde verwezenlijken. Ik droomde mee en daarom ben ik de uitdaging aangegaan om, gesponsord door Herwers-Nissan, met mijn Nissan LEAF 30 kWh, de rally van Rotterdam naar Barcelona met uitsluitend elektrische auto’s te rijden! Mijn bijrijder/navigator is Anouk van Lieshout, wij kenden elkaar niet, maar daar kwam gedurende de rit uiteraard verandering in! We vormde een hecht-rally team en hebben heel wat doorgeslagen stoppen overwonnen.

Wij hebben ervaren hoe het is om door een aan het begin staande ontgonnen Europees elektrisch landschap te mogen rijden.

 

De opdracht was om zoveel mogelijk gegevens/ervaringen te verzamelen zodat Herwers Nissan Leaf rijders een goed beeld krijgen van de mogelijkheden in de Benelux, Frankrijk en Spanje.

Met dit blog wil ik, door alle ervaringen die ik heb opgedaan, toekomstige LEAF-rijders een goed beeld geven van de mogelijkheden om in de Benelux, Frankrijk en Spanje met een LEAF te doorkruisen! Ik schrijf dit blog speciaal voor mijn mede-rijders ( en aankomende mederijders) van NISSAN Herwers in de Achterhoek en Liemers!!

 

 

De rally-route voerde over Limburg, België, Luxemburg, de Oostkant van Frankrijk en Oost-Spanje met als finish Barcelona. Verder hebben wij de rally in tijd gereden met de twee andere deelnemende Nissan LEAF-rijders.

Wie het snelst op zijn bestemming aan komt!

De route terug (geen rally) hebben we over de westkant van Frankrijk genomen, vervolgens door België en daarna de grens over bij Breda.

Wij hebben erg genoten van de uitdaging en hopen dat door onze ervaringen er meer EV-rijders “gewoon” met hun auto op vakantie gaan.

In NL is het al helemaal een feestje om in een LEAF te rijden, in het buitenland gaan de ontwikkelingen ook snel. Van de prijs-prestatie kun je bijna nog een keer op vakantie en je bijdrage aan een schonere en betere wereld is optimaal.

Het argument dat het veel (voorbereidings) -tijd kost gaat maar ten dele op. Bij een reguliere vervuilende auto stop je ook om de 2 uur (wanneer je veilig rijdt). Het enige is dat de stops iets langer duren omdat het opladen ongeveer 30 minuten duurt.

Wij hebben (omdat we een rally reden) alles uit de accu willen halen. Het zal dus niet zo snel gebeuren dat je met een volledig lege accu komt te staan zoals wij bij Lille. Ook dan is er dus geen man overboord, je wordt gewoon op de auto-ambulance geladen en naar de dichtstbijzijnde snellader gebracht. Op de auto-ambulance hebben we de auto opgeladen en konden we gewoon onze weg weer vervolgen.

Dit was wel volledig nieuw voor de Franse automonteur die herhaaldelijk bleef vragen of er toch echt geen andere defecten waren aan onze auto; nee, alleen elektriciteit!

De route naar Barcelona

 

Dag 1 Rotterdam-Val de Meuse (Frankrijk) (658 km) 5 juli 2017

Na een wat korte nacht vertrokken we om 7.30 uur vanaf de Boompjeskade in Rotterdam.

1e  Fastned Ellerbrug (165 km).

2e Total Vaux-Chavanne Manhay (68 km).

3e Domaine de Slassgoard Esch sur Alzette Luxemburg

4e Nissan Millauto Metz (46 km) – Niet kunnen laden, brand in laadpaal gehad?

5e Ikea Metz (44 km) (alleen Kiwhi-card, we hebben een laadpas geleend bij een supermarkt)

6e Corri-door Aire de Toul

7e Corri-door Aire de Lorrainne Sandacourt la Trelle

8e Val de Meuse

Aankomst bij ons eerste overnachtingsplek: Les Chalet du Lac de la Vingeanne Tijd: 12 uur en 40 minuten.

 

Dag 2 Val de Meuse-Nimes (540 km) 6 juli 2017

Vertrektijd: 08.00

1e Corridoor/Total Aire de Dyon Brognon

2e   Corridoor/ Total Aire de Mâcon-La-Salle  (lader kapot)

3e Corridoor/Total | Aire De Beaune-

4e CNR/Givors/Rue des Tuileries/4

5e CNR/Saint-Pierre-de-Bœuf/Avenue du Rhône (Lader werkt niet op creditcard..)

6e Corri-door – Autoroute sens sud nord (met een lege accu 0% net gehaald)

7e Corri-Door/BP | Aire de Marguerittes SUD

Hotel IBIS Nimes Tijd: 9 uur en 50 minuten.

 

Dag 3 Nimes-Barcelona 432 km 7 juli

Vertrektijd: 07.50

1e Corri-Door/Shell | Aire De Béziers-Montblanc Sud

2e Office de Tourisme – Leucate village

3e EdRR Fra Juniper PIRVEC-9 Barcelona

Kasteel de Monjuïc Barcelona Tijd 6 uur en 39 minuten.

 

De route naar Rotterdam  

Dag 4 Barcelona Parnac (46)  455 km 9 juli

Vertrektijd: 07.00

1e IBIl Gasolinera Repsol Barcelona

2e Office de Tourisme – Leucate village

3e Corri-Door Shell/ Aire de Corbières

4e Corri-Door/Total Aire de Port Lairagas Nord

5e Corri-Door/BP Aire de frontonnais NORD

Parnac 46 Cells France Tijd Tijd 7 uur en 11 minuten.

 

Dag 4 Parnac (46) Rotterdam 1023 km 10 juli

Vertrektijd: 07.00

1e Corri-Door Leclerc/Saint Maur

2e Auchan- saint Jean de La Ruelle

3e Centre Commercial Auchan

4e Corri-door Charles de Gaulle

5e Ville de Roy (defect)

6e Corri-door Aire de Croisilles (gesloten)

7e Corri-door/Esso Aire de Wancourt (Arras)

8e Carrefour/Brico Auto 5 Zwijndrecht (Antwerpen)

9e Fastned Streepland A16 Oost Zevenbergsche Hoek

Boomjeskade Rotterdam Tijd 20 uur en 15 minuten.

ACCU LEEG……..

Van Parnac naar Rotterdam zijn wij met een lege accu komen te staan. Na de auto met nog 70 km op de teller op de oplader in Ville de Roy aangesloten te hebben; even een broodje te hebben gegeten, kwamen wij terug en bleek dat de oplader niet geladen had!

Doorgereden naar de eerstvolgende Corri-Door langs de snelweg, Aire de Croisilles, bleek de weg afgezet te zijn en konden we daar niet laden. Toen werd het spannend we hadden nog 21 km op de teller en de volgende oplader was 26 verder aan de snelweg.

4 km voor het oplaadpunt Aire de Wancourt ging de auto begrenzen. Auto aan de kant gezet en door auto-ambulance gebracht naar Aire de Wancourt waar we, na opgeladen te zijn, onze weg konden vervolgen. Dit zal de “gewone” rijder niet zo snel overkomen. We hebben gewoon te veel risico genomen!

Geen elektriciteit meer

 0


 

Actie radius

De Nissan LEAF geeft bij een 100% opgeladen accu een actieradius van 240 km. Het verbruik van de KW geeft hij slecht aan, alleen het accu-percentage en het aantal nog te rijden km wordt weergegeven. De auto laat op wanneer hij op een break-even point komt van snelheid en verbruik. In de praktijk komt dat neer op een snelheid van 88 km per uur, achter een vrachtwagen (windvanger) en verder alle energie slurpende mogelijkheden uit. (airco etc.) Bij een niet vlak landschap is het moeilijk te berekenen. Bij een normaal gebruik, 80-100-120 km per uur kun je in Nederland ongeveer 150 km bereiken met een volgeladen accu.

Echter dit is afhankelijk van een aantal factoren;

Temperatuur

Wanneer het kouder wordt verbruikt de accu meer stroom en is de actie-radius beduidend korter.

Weersomstandigheden

Bij wind en regen en sneeuw is de actie-radius niet te berekenen.

Landschap: in Nederland kun je nog redelijk berekenen hoever je nog kunt rijden met het aantal km/percentage in je accu omdat je vlak rijdt. In bergachtig gebied is het erg ongewis. De LEAF verbruikt veel stroom om de berg op te gaan wat je in verhouding niet oplaad bij het afdalen.

Verbruik

Doordat de LEAF geen verbruik van kilowatt direct weergeeft is het lastig om het gemiddelde verbruik aan te geven. Omdat wij de rally ingezet hebben op snelheid hebben wij niet heel zuinig gereden.

De auto’s die meededen met een 40 KW auto (ander merken) waren iets zuiniger. Het is de wachten op de nieuwe LEAF met 40 kw!!!

 

Routeplanner

 

Nissan Navigatie

In eerste instantie hebben we het navigatiesysteem van de Nissan LEAF gebruikt. Het voordeel is dat je dan direct een volledige overzicht krijgt van de route, inclusief afstanden en beschikbare snelladers. Het grote nadeel is dat deze informatie helaas niet up-tot-date is!

Fastned

Een app waarbij de locaties van de eigen oplaadfaciliteiten en laadmogelijkheden duidelijk aangegeven worden. Prima navigatiesysteem met als enige opmerking dat de stations niet in de rij-richting aangegeven worden.

Chargemap

Europese routeplanner voor Elektrische rijders. Het is erg prettig om een overzicht te hebben van de actieve snelladers op je route. Het nadeel is dat ook deze laadmogelijkheden niet in de rijrichting aangegeven staan, je geen afstand in kilometers direct op je aangegeven route kunt zien en dat je de door jou ingegeven route niet kunt bewaren. Je moet elke keer schakelen naar Google Maps of Kaarten.

Google maps

Een up-to-date navigatietool wat als leidende routeplanner aan te bevelen is! Wat bij alle gebruikte route/laadplanners als een belemmering wordt ervaren is dat de beschikbare laadpalen niet in de route-richting worden weergegeven.

 

Laadkaarten/Apps

Fastned *

Uitsluitend in Nederland te gebruiken oplaadfaciliteit, herkenbaar aan de Gele Bogen veelal langs de snelweg. Voordelen zijn de snelle laadfaciliteit en de handige bediening van de App. Nadelen zijn de afgelegen ligging (vaak bij een benzinestation maar niet opgenomen in de infrastructuur).

Aanvragen via Internet.

Nuon *

Te gebruiken in Nederland en België. Alleen met card en display-interface op laadpaal.

Aanvragen via Internet.

Allego

Aanbieder in Nederland, België en Duitsland. Alleen met card en display-interface op laadpaal. Met name een laadpalenontwikkelaar. Ook hier een card voor snelladen aanvragen via internet

ANWB

Aanbieder alleen in Nederland. Op alle ANWB stations kun je snellladen. Verder heeft ANWB een overeenkomst met Van der Valk hotels en zijn ze net een samenwerking aangegaan met FastNed. Aanvragen via Internet.

Flex-charge

Aanbieder in Nederland en Duitsland. Ongeveer 2000 lokaties.

Newmotion *

Grootste Mobiele oplaadnetwerk in Europa Alleen jammer dat er geen app beschikbaar is om te laden, alleen een card.

Chargemap

Een laadpas gekoppeld aan de chargemap app (niet gebruikt)

 

NissanConnect EV

Middels technologie ingebouwd in de auto kun je aangeven waar je wilt laden, hoeveel je wilt laden en bij welke provider. Hoogstaand maar ik ben het nu pas aan het uitproberen. Heb het tijdens de rally niet gebruikt.

Kiwhi

Het grootste oplaadnetwerk van Frankrijk. Helaas hebben door een storing in de programmatuur geen cards kunnen aanvragen omdat de link voor buitenlandse inschrijvers niet werkte. We hebben er een keer eentje geleend.

Plugsurfing

Laadsleutel en app te gebruiken in Duitsland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland, Nederland, Denemarken, Finland, Kroatië. Hierbij heb je de mogelijkheid om je eigen thuislader aan te bieden en er wordt bijvoorbeeld een nauwkeurige administratie bijgehouden. Erg veel mogelijkheden.

IBIL *

Voornamelijk in Spanje te gebruiken laadkaart. Prima infrastructuur en duidelijk aangegeven laadpalen!

 

Wij hebben ervaren dat het lastig is om met verschillende laadkaarten bij verschillende soorten laadmogelijkheden te moeten opladen. De Apps deden het over het algemeen prima, met het opladen met cards waren het vaakst problemen. De laadpalen zelf waren ook van verschillende kwaliteit waarbij de temperatuur ook een rol speelde. Een Europese Standaard daarin zou onontbeerlijk zijn!

De met een * aangemerkte laadkaarten hebben we tijdens de rally gebruikt.

Conclusie

Met een Nissan LEAF 30 kw een ontspannen vakantie naar Barcelona is een aanrader. Instellen op laadpunten, kopje koffie en weer verder. Het is een mindset, de vakantie begint wanneer je in de auto stapt. Geen gejakker, schoon rijden en prijs-prestatie is een cadeautje. Ik ben nog nooit zo goedkoop naar Barcelona gereden.

Omdat we een rally reden hebben wij wel op tijd gereden.

Team 2 Herwers Nissan heeft de dag-afstanden gewonnen en zijn dus over-all winnaar in snelheid van de Nissan LEAF-klasse!

Anouk van Lieshout                                                                                            Erna Boswinkel


Terug naar overzicht