HYVIA: De nieuwe weg naar mobiliteit met waterstof

Body

‘HY’ voor waterstof, ‘VIA’ voor de weg: HYVIA slaat nieuwe wegen in naar emissievrije mobiliteit, met een uniek en compleet ecosysteem.

Herwers nieuws Hyvia

Hyvia

Renault werkt onder de noemer ‘Hyvia’ aan een toekomst waarin waterstof een belangrijke rol speelt. Er staan drie modellen van de MASTER op de planning met brandstofcel, ofwel: deze nieuwe bussen rijden op waterstof.

‘HY’ voor waterstof, ‘VIA’ voor de weg: HYVIA slaat nieuwe wegen in naar emissievrije mobiliteit, met een uniek en compleet ecosysteem. Groene waterstof maakt CO2-vrije* mobiliteit mogelijk met een grote actieradius en bijtanken in slechts een paar minuten. HYVIA draagt zorg voor de productie, opslag en distributie van de groene waterstof, met name met waterstoftankstations tegen einde van 2021, om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van klanten.

Als aanvulling op elektrische mobiliteitsoplossingen biedt HYVIA tegen het einde van 2021 een breed aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen met waterstof-brandstofcelaandrijving: De Master Van H2-TECH: een grote bedrijfswagen voor commercieel transport van goederen, met een laadvolume van 12 m3 en een actieradius van 500 km. Master Chassis Cab H2-TECH: een grote bedrijfswagen voor het vervoer van grotere goederen, met 19 m3 laadvolume en een actieradius van ongeveer 250 km. Master Citybus H2-TECH: voor het vervoer van maximaal 15 personen, met een bereik van circa 300 km.

Herwers nieuws Hyvia

Het gehele ecosysteem omvat ook financierings- en onderhoudsdiensten. Op basis van de sterke punten en knowhow van twee leiders uit de industrie, Renault Group en Plug Power, is HYVIA gevestigd op vier locaties in Frankrijk en vanaf eind 2021 operationeel vanuit de fabriek in Flins voor de assemblage van brandstofcellen en waterstoftankstations die in heel Europa worden aangeboden.

“Om de uitdagingen van waterstofmobiliteit aan te gaan, moeten we waterstofvoertuigen bieden die geschikt zijn voor intensief gebruik, maar die ook rekening houden met het gehele ecosysteem. HYVIA biedt kant-en-klare mobiliteitsoplossingen die de productie, opslag en distributie van groene waterstof verbeteren en een breed aanbod van lichte bedrijfswagens met waterstofaandrijving omvat. Het zijn oplossingen die voldoen aan de behoeften van bedrijven, wagenparkbeheerders en lokale gemeenschappen bij de energietransitie.” David Holderbach, President van HYVIA.

PRODUCTIE, OPSLAG EN DISTRIBUTIE VAN GROENE WATERSTOF

HYVIA bouwt voort op de expertise van Plug Power, een wereldwijde leider op gebied van waterstof met meer dan twintig jaar ervaring met elektrolyse en een netwerk van meer dan honderd stations die samen meer dan veertig ton waterstof per jaar distribueren. HYVIA biedt oplossingen voor elektrolyse, mobiele opslagstations en – vanaf eind 2021 – ook waterstoftankstations die worden geproduceerd in Flins in Frankrijk. Deze waterstoftankstations zijn te huur of te koop en gegarandeerd veilig in gebruik.

BREED AANBOD LICHTE BEDRIJFSWAGENS OP WATERSTOF

Met dank aan de expertise van Renault Group, sinds 2014 Europees leider op gebied van elektrische lichte bedrijfswagens en een pionier op gebied van lichte bedrijfswagens met waterstofaandrijving, biedt HYVIA tegen het einde van dit jaar drie lichte bedrijfswagens met brandstofcelaandrijving:
– Master Van H2-TECH: een grote bedrijfswagen geschikt voor commercieel transport van goederen, met een actieradius van 500 km en een laadvolume van 12 m3.
– Master Chassis Cab H2-TECH: een grote bedrijfswagen met nog meer laadruimte (19 m3) en een actieradius van 250 km.
– Master Citybus H2-TECH: een minibus voor stedelijk verkeer, ideaal voor bedrijven en openbaar vervoer, geschikt voor maximaal vijftien passagiers en met een actieradius van circa 300 km.

Herwers nieuws Hyvia

De Hyvia waterstofarchitectuur

Deze voertuigen zijn gebouwd op een Dual Power-architectuur: ze worden aangedreven door zowel elektrische als uit waterstof gewonnen energie. De actieradius bedraagt 500 km, waarvan 100 km te danken is aan de elektrische energie en de rest aan de waterstof.

De lichte bedrijfswagens zijn voorzien van een 33 kWh batterij, een 30 kW brandstofcel en waterstoftanks met een inhoud van 3 tot 7 kg, afhankelijk van de uitvoering. De brandstofcelsystemen bestaan uit de opslag en alle subsystemen die nodig zijn voor de toevoer en regeling van lucht en waterstof, bevochtiging en koeling.

FINANCIERINGS- EN ONDERHOUDSDIENSTEN

HYVIA biedt oplossingen voor alle behoeften van klanten. Daarbij horen ook aanvullende financiering (zoals huur van waterstoftankstations) en onderhoudsdiensten via het Renault netwerk met vestigingen in heel Europa.

“HYVIA BIEDT KANT-EN-KLARE MOBILITEITSOPLOSSINGEN DIE DE PRODUCTIE, OPSLAG EN DISTRIBUTIE VAN GROENE WATERSTOF VERBETEREN.”

Herwers nieuws Hyvia

Een ecostysteem met Frankrijk als basis

Het ecosysteem van HYVIA behoudt Frankrijk als basis:
– Villiers Saint-Frédéric – Hoofdkantoor en R&D: een toegewijd team heeft de vereisten bepaald voor grootschalige productie van brandstofcellen, alles binnen het ontwikkelingscentrum voor lichte bedrijfswagens van Renault Group.
– Flins – Verwerking, fabricage en logistiek: werk en beoordeling voor de productie van brandstofcellen en waterstoftankstations wordt versneld, verkoop start naar verwachting eind 2021.
– Batilly – Productie van Renault Master: de fabriek van Renault Group in Batilly produceert de Master voor HYVIA.
– Gretz Amainvilliers – PVI (Renault Vehicle Innovation): PVI, sinds 2017 een dochteronderneming van Renault Group, blijft doorgaan met de elektrificatie van de Master en vergroot zijn capaciteit om ook brandstofceltechnologie te integreren. Daarnaast produceert PVI 27-tons vrachtwagens met waterstofaandrijving.

 

* Tijdens het rijden worden geen CO2 of andere gereguleerde luchtvervuilende stoffen uitgestoten, in overeenstemming met WLTP-certificering.
Tekst: Renault Groupe