Dit is de nieuwe Renault Master

Renault Master

De volledig nieuwe Renault Master:

De vierde generatie van de Renault Master voegt een nieuw hoofdstuk toe aan een succesverhaal, met een spectaculair design, sterke persoonlijkheid, opvallende looks en moderne rijbeleving. 

  • Het ‘Aerovan’-design van de nieuwe Master is gestroomlijnd tot in de kleinste details om de beste efficiëntie in zijn klasse te bieden, ongeacht de gekozen motorvariant.
  • Nieuw platform geschikt voor verschillende aandrijfvormen, variërend van Diesel Blue dCi-motoren met significant lagere CO2-emissies tot batterij-elektrische varianten met een actieradius van meer dan 410 kilometer1 (WLTP) en een versie op waterstof.
  • Dieselmotoren leverbaar met nieuwe 9-traps automaat voor nog meer comfort.
  • Nieuwe Master beschikbaar met 20 geavanceerde rijhulpsystemen voor optimale veiligheid, evenals een innovatief remsysteem dat ongeacht de lading de beste vertraging biedt, de reactietijd halveert en het rijgemak naar een hoger niveau tilt.
  • Elektrisch aangedreven versies met Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Load (V2L), direct vanaf de batterij of via stopcontacten in de cabine en laadruimte, om elektrische apparaten te voeden.
  • Stijlvolle en hightech cabine als mobiel kantoor, met een handig werkblad voor de bestuurder en tot 135 liter opbergruimte.
  • Elke versie standaard met OpenR Link-multimediasysteem, 10-inch beeldscherm, draadloos Android Auto en Apple CarPlay en voertuigcommunicatie op afstand via de My Renault-app.
  • OpenR Link met geïntegreerde Google-functies (meer dan 50 apps vanaf Google Play, navigatie in HD via Google Maps en spraaksturing via Google Assistant), diverse andere connectiviteitsdiensten en draadloos smartphone-laadstation optioneel verkrijgbaar.
  • Keuze uit meer dan 40 carrosserievarianten, ontelbare mogelijkheden op het gebied van conversie, hogere laadvermogens (tot 4 ton i.c.m. voorwielaandrijving), 11 tot 22 m3 laadvolume met voor- of achterwielaandrijving en breedste en langste laadruimte in dit segment.
  • Renault Master als enige bedrijfswagen in zijn categorie geproduceerd in Frankrijk: alle aandrijf- en carrosserievarianten afkomstig van dezelfde productielijn in Batilly (in het oosten van Frankrijk).
  • Levering nieuwe Renault Master vanaf het voorjaar van 2024.

Persbericht gaat verder onder het fotoalbum

Kwalitatief hoogstaand

Vervolg persbericht Renault Group: 
Renault heeft sinds 1980 al meer dan drie miljoen exemplaren van de Master verkocht. Die zijn allemaal geproduceerd in Batilly, nabij Metz in het oosten van Frankrijk. Met zijn rijke geschiedenis en het succes dat al veertig jaar voortduurt, staat de Master in Europa al geruime tijd aan de top in zijn segment. Het model wordt ook buiten Europa verkocht, wereldwijd zelfs in meer dan vijftig landen, onder meer in Zuid-Amerika (sinds 1990). De vierde generatie van de Renault Master bezit alle eigenschappen om het decennialange succes onverstoord voort te zetten.

1: DESIGN

 

DE CABINE DIENT OOK ALS EEN VOLWAARDIGE WERKPLEK

“Bij de ontwikkeling van de nieuwe Renault Master stelden we de klant – en het vereenvoudigen van hun dagelijks leven – centraal in alles wat we deden. We zijn pas gestopt toen we zeker wisten dat de nieuwe Master kan dienen als praktische, comfortabele werkplek van hoge kwaliteit.”
– Louis Morasse, design director LCV-range bij Renault

Het kwalitatief hoogstaande interieur van de nieuwe Renault Master is van dezelfde klasse als dat van een personenauto. Het S-vormige dashboard draagt bij aan de ruimtelijkheid van het interieur. De materialen zijn stijlvol en het 10-inch beeldscherm – dat op alle uitvoeringen standaard is – draagt bij aan een visueel aantrekkelijk geheel. Het stuurwiel is afkomstig uit de personenauto’s van Renault, terwijl het stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar is voor de beste zithouding van iedere bestuurder. Bij de versies met een automatische transmissie zit de keuzehendel aan het stuurwiel, waardoor in de middenconsole nog meer ruimte is gecreëerd.

Met 135 liter opbergruimte – een toename van 25% – is de nieuwe Renault Master toonaangevend. Alles wat je nodig hebt, kun je in het dashboard kwijt: in een van de vele opbergvakken in het dashboard, in de bekerhouders, in de lades van het dashboardkastje, op de plank boven de voorruit en in twee opbergvakken in de portieren.

De nieuwe Renault Master transformeert moeiteloos in een kantoor op wielen. Wanneer de rugleuning van de middelste zitplaats wordt neergeklapt, ontstaat een werkblad. Aan de basis is een opbergvak voor een laptop gecreëerd en in het dashboard zijn USB-C poorten verwerkt voor het opladen van elektronische apparaten. Elk detail is ontworpen voor intensief dagelijks gebruik. De slijtvaste en robuuste TEP-bekleding op de hoeken van de zittingen zal zelfs na jaren intensief gebruik nog steeds als nieuw ogen, terwijl je er gemakkelijk overheen glijdt voor een moeiteloze in- en uitstap. Er is een ruim aanbod aan stoelvarianten, van geveerde tot individuele stoelen en meerdere typen banken (twee met stof bekleed en een met TEP).

EXTERIEURONTWERP: EEN KRACHTIGE EN ZELFVERZEKERDE PERSOONLIJKHEID

Louis Morasse: “De nieuwe Master heeft een krachtigere uitstraling door zijn imposante, rechtopstaande grille, horizontale LED-koplampen en robuuste bumpers. Samen met onze engineers hebben we gewerkt aan de kleinste details om een aantrekkelijk design te combineren met optimale prestaties en efficiëntie.”

Het aansprekende ontwerp geeft de Renault Master een krachtige persoonlijkheid en voegt een moderne uitstraling toe aan de dagelijkse werkzaamheden van elke professional. Het design is geboren om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan het succesverhaal van de bedrijfswagen. De Master straalt betrouwbaarheid, robuustheid en veiligheid uit. Zijn imponerende front vertelt veel over zijn flexibele eigenschappen. De voorzijde wordt gekenmerkt door het nieuwe merklogo van Renault en de extra grote full-LED-koplampen in een opvallende C-vorm rond de grille. Een U-vormige lijst onder de grille kan worden uitgevoerd in matzwart of, bij de duurdere uitvoeringen, in carrosseriekleur. Klanten hebben keuze uit zeven verschillende standaardkleuren en meer dan 300 speciaal samengestelde tinten.

De proporties zijn nauwgezet verfijnd om bij iedere carrosserievorm de juiste balans te vinden. De achterzijde is smaller geworden ter verbetering van de stroomlijn, terwijl de laadopening toch bovengemiddeld breed is gebleven. De achterruit is asymmetrisch van vorm – kenmerkend voor de Master – en de achterlichten hebben dezelfde karakteristieke C-vorm als de koplampen.

Er is veel aandacht uitgegaan naar de beleving van kwaliteit en robuustheid. Doordat bijvoorbeeld elk zijpaneel uit een enkel deel bestaat, oogt de nieuwe Master extra robuust – met name de langere versies – en is een hogere stijfheid bereikt zodat de carrosserie minder tordeert. Ook in de laadruimte is de kwaliteitsbeleving tot in het kleinste detail verbeterd.

HET AEROVAN-DESIGN VERLAAGT HET ENERGIEVERBRUIK

Dankzij de vele inspanningen op het gebied van aerodynamica loopt de nieuwe Renault Master voorop op het gebied van efficiëntie. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is met 20% verlaagd en ligt nu ver onder die van alle bestaande concurrenten. Zelfs het kleinste detail heeft geholpen: de motorkap is korter, de voorruit is verder naar voren en hoger gepositioneerd, de buitenspiegels hebben een betere stroomlijn, in de bumper zitten luchtgeleiders, de daklijn heeft een beter gestroomlijnde vorm en de achterzijde is smaller. De betere aerodynamica heeft tevens het akoestisch comfort in de cabine verbeterd.

Doordat de Renault Master te groot is voor tests in de windtunnel in Saint-Cyr, werd de aerodynamische ontwikkeling gedaan met modellen op een schaal van 83%. Vervolgens zijn de bedrijfswagens op ware grootte getest in een windtunnel waarin normaliter vliegtuigen worden getest. De verbeteringen op aerodynamisch gebied hebben significante gevolgen. Zo stoot de nieuwe Renault Master 39 gram minder CO2 per kilometer uit en blijft de uitstoot steken onder de 200 g/km. Bij de elektrisch aangedreven versies is een verbruikswinst van 20% geboekt in vergelijking met de huidige Master.

2: HET MULTI-ENERGIEPLATFORM

Afgezien van de gekozen aandrijflijn is de nieuwe Renault Master de efficiëntste bedrijfswagen in zijn klasse*. Daarmee bespaart de eigenaar op de kilometerkostprijs, terwijl de bedrijfswagen maximaal 2 ton1 lading kan vervoeren. Alle uitvoeringen worden op dezelfde assemblagelijn gebouwd, waardoor een grote mate van flexibiliteit mogelijk is om specifieke wensen van de klant te realiseren.

De Master is tevens het enige voertuig in zijn klasse dat in Frankrijk wordt gebouwd: alle motor- en carrosserievarianten komen uit dezelfde fabriek in Batilly. De aandrijflijnen en transmissies worden gebouwd in Frankrijk, de batterijen worden geassembleerd in Frankrijk en 84% van alle toeleveranciers zijn gevestigd in Frankrijk.

* Bij de introductie van de nieuwe Renault Master in november 2023.

1 Onder voorbehoud, in afwachting van definitieve homologatie.

DIESEL BLUE DCI

De nieuwe Renault Master wordt geleverd met keuze uit vier Diesel Blue dCi-motoren, met vermogens van 96, 110 en 125 kW (130, 150 en 170 pk). Deze motoren verbruiken aanzienlijk minder brandstof (gemiddeld 1,5 l/100 km minder) en hebben een lagere CO2-emissie (39 g/km minder, onder 200 g/km) ten opzichte van de huidige Master. De dieselmotoren zijn naar wens te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of met de nieuw ontwikkelde, zeer efficiënt werkende 9-traps volautomaat met koppelomvormer.

ELEKTRISCHE AANDRIJVING

Voor klanten die volledig elektrische aandrijving prefereren, zijn er twee keuzemogelijkheden. De ene heeft een 40 kWh-batterij, een actieradius van 180 kilometer1 (WLTP) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm. De tweede heeft een 87 kWh-batterij, een actieradius van meer dan 410 kilometer1 (WLTP) en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm.

De nieuwe, elektrische Renault Master** boekt in zijn klasse records met zijn laadvermogen (1.626 kg1), actieradius van meer dan 410 kilometer1 (WLTP) en trekgewicht (2,5 ton1). Mede dankzij het temperatuurmanagementsysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met 87 kWh-batterij. Dankzij het DC-laadvermogen tot 130 kW is bij een snellaadstation 229 kilometer actieradius in 30 minuten bij te laden. Dankzij de 22 kW-boordlader is de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt in minder dan 4 uur van 10 tot 100% op te laden.

** Alle informatie over connectiviteitsdiensten (starten van de laadcyclus, voorverwarming, etc.) is te lezen in hoofdstuk 3.

WATERSTOF

De nieuwe Renault Master is vanaf het begin ontwikkeld voor de toekomstige toepassing van waterstofaandrijving met brandstofceltechniek.

3: TECHNOLOGIE

 

EEN UNIEK REMSYSTEEM

Het innovatieve, dynamische remsysteem van de nieuwe Renault Master werkt onder alle omstandigheden met dezelfde vertragingskracht en hetzelfde pedaalgevoel, ongeacht het gewicht van de vracht. Tevens wordt het automatische noodremsysteem eerder geactiveerd (de reactietijd is gehalveerd) en is regeneratie mogelijk, zodat de actieradius van de elektrische versies wordt geoptimaliseerd.

ASSISTENTIESYSTEMEN

De Renault Master komt met een reeks van maximaal twintig intelligente assistentiesystemen om de veiligheid van medeweggebruikers en inzittenden te vergroten. Met betrekking tot de laterale stabiliteit, automatische noodremfunctie en aanhangerstabiliteit reageren de actieve veiligheidssystemen zeer alert. Tevens is Intelligent Speed Assist leverbaar, om de bestuurder te helpen de gestelde snelheidslimiet niet te overschrijden.

V2L en V2G-FUNCTIES IN ELEKTRISCHE VERSIES

De elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Master worden beschikbaar met functies voor Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Via stopcontacten in de cabine en laadruimte kunnen adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere  apparaten worden aangesloten. Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco, etc.) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Dit soort functies wordt ook wel Vehicle-to-Load (V2L) genoemd. Maar de nieuwe, elektrische Renault Master kan ook energie uit de batterij terug leveren aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren. Deze technologie heet Vehicle-to-Grid (V2G).

DE NIEUWSTE CONNECTIVITEIT

De bedrijfswagen van Renault is vergaand gedigitaliseerd en wordt af fabriek geleverd met allerlei voorzieningen die zijn prestaties verder verbeteren. Het OpenR Link-multimediasysteem – het meest intuïtieve op de markt – is op elke uitvoering standaard. Het systeem omvat een 10-inch touchscreen en werkt zowel met kabel als draadloos met Android Auto en Apple CarPlay voor naadloze smartphone-integratie. Het systeem is bovendien slim en schaalbaar: het aantal nieuwe functies blijft groeien en over een periode van vijf jaar worden gratis ‘over-the-air’-updates aangeboden (net als bij een smartphone).

OpenR Link met geïntegreerde Google-functies

De nieuwe Master wordt als eerste lichte bedrijfswagen (optioneel) aangeboden met geïntegreerde Google-functies voor het OpenR Link-systeem. Het systeem is in samenwerking met Google ontwikkeld, werkt via Android Automotive OS 12 en omvat Google Maps-navigatie, de Google Play app-catalogus en de spraakgestuurde Google Assistant.

De persoonlijke Google-account van de bestuurder kan voor een optimale online-ervaring met de nieuwe Renault Master worden gekoppeld – net als bij een smartphone. Standaard toont de modulaire interface Google Maps, met de mogelijkheid om twee widgets (zoals Muziek, Telefoon, Google Assistant, Voertuig, Datum en tijd, Bandenspanning en meer) toe te voegen. Via het menu links op het scherm kan door verschillende hoofdpagina’s (Home/Google Maps, Muziek, Apps, Voertuig) worden genavigeerd. Een draadloze telefoonlader ingebouwd in het dashboard is optioneel.

Google Assistant voor extra bedieningsgemak

Het OpenR Link-multimediasysteem werkt eenvoudig en intuïtief, net als een tablet. Het systeem is niet alleen te bedienen via het touchscreen, maar ook via Google Assistant door spraakopdrachten in te voeren (bijvoorbeeld om naar muziek te luisteren). Tevens kan de virtuele handsfree assistent worden gebruikt om nieuwsberichten of de weersvoorspellingen te beluisteren, de airconditioning te bedienen of de ontdooifunctie in of uit te schakelen, zodat de bestuurder de handen aan het stuur en de ogen op het verkeer kan houden.

Handige apps voor professionals

Google Play heeft een steeds verder groeiende app-catalogus, met tal van applicaties die voornamelijk zijn ontwikkeld voor professionals. Bijvoorbeeld:

  • Vivaldi, een internetbrowser dat via het 10-inch beeldscherm kan worden gebruikt om e-mails en open attachments te lezen, documenten aan te passen, tutorials te bekijken en tijdens de lunchpauze zelfs YouTube-video’s te bekijken. De Vivaldi-homepage is zodanig geconfigureerd dat het handige links toont naar Gmail, Outlook, Office en de Renault e-guide. De gebruiker kan de bookmarks aanpassen, zodat rechtstreeks de gewenste app wordt geopend, net zoals op een tablet of laptop.
  • EasyPark, dat kan worden gebruikt om te betalen voor een openbare parkeerplaats – en niet meer te betalen dan de werkelijke parkeerduur. De functie wordt direct geactiveerd als na het parkeren van het voertuig op het OpenR Link-scherm wordt gedrukt, en stopt zodra het systeem detecteert dat de motor is gestart.
  • Waze, voor waardevolle navigatie-info te geven op basis van data die zijn gedeeld door andere gebruikers.

OpenR Link met Convertor Companion

Door het OpenR Link-multimediasysteem met Google-functies te gebruiken, is het tevens mogelijk om op maat gemaakte apps voor specifieke voertuigen toe te passen. Met deze apps, die zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met experts op deze specifieke werkterreinen, kan de bestuurder van de nieuwe Renault Master op maat gemaakte functies direct via het 10-inch beeldscherm van het multimediasysteem gebruiken.

Er zijn verschillende voordelen: de bestuurdersinterface is beter (het is gemakkelijker afleesbaar en de functies worden groter aangeduid op het kleurenscherm), het systeem werkt eenvoudiger en is veiliger doordat het uitsluitend de informatie toont die de bestuurder nodig heeft, en bovendien kunnen automatisch ‘over-the-air’-updates worden uitgevoerd. Daarnaast is het niet meer noodzakelijk om een tweede bedieningsscherm op het dashboard te monteren.

Google Maps, de standaard voor professionals

Naast andere voorzieningen biedt Google Maps realtime verkeersinformatie en gegevens over ‘points of interest’ (favoriete restaurants of leveranciers, inclusief openingstijden, telefoonnummers, etc.). Het kan via spraaksturing worden bediend, en de kaarten zijn altijd up-to-date. Na het koppelen met een persoonlijk Google-account, kan de bestuurder ook persoonlijke bookmarks ophalen.

My Renault: remote service om overal een stap voor te zijn

Om de interactie en proactiviteit naar een hoger niveau te tillen, kan de bestuurder op afstand met de nieuwe Renault Master verbinding leggen via de My Renault-app, bijvoorbeeld om:

  • Het voertuig op een kaart te lokaliseren, bijvoorbeeld wanneer het op een grote parkeerplaats staat, door de koplampen te laten oplichten of door een waarschuwingsgeluid te laten maken.
  • Om het onderhoudsschema in te zien.
  • Om een waarschuwing te ontvangen als het voertuig niet is vergrendeld (vooral praktisch als er waardevolle spullen in de cabine of laadruimte liggen).

Extra connectiviteitsdiensten van Mobilize

Speciaal voor de nieuwe Renault Master biedt Mobilize verschillende connectiviteitsdiensten aan:

  • Mobilize Connected Insurance, om afhankelijk van de af te leggen afstand of de rijstijl van de bestuurder aanvullende verzekeringspakketten te activeren, en op die manier kosten te besparen***.
  • Mobilize Fleet Connect***, een online platform en app waarmee het wagenparkbeheer in real-time kan worden geoptimaliseerd – met bijvoorbeeld verbruiksbewaking, geolocatie, geofencing en taken om economisch rijden te bevorderen – zodat werkzaamheden worden vereenvoudigd, er sneller kan worden gereageerd en er geld kan worden bespaard.
  • Mobilize Fleet Data, dat specifieke data van de voertuigen (afgelegde afstand, onderhoudsinformatie, geolocatie, etc.) aanlevert om toe te passen in andere managementtools.

De native connectivity van de nieuwe Renault Master maakt het mogelijk om deze data te delen.

*** Afhankelijk per markt.

Connectiviteit, exclusief voor elektrische versie

De elektrisch aangedreven Renault Master beschikt over diverse exclusieve functies – die er op hun beurt eveneens uitzien en werken als die op een smartphone. Mede hierdoor wordt de transitie naar elektrische mobiliteit eenvoudiger dan ooit.

Google Maps berekent aan de hand van je voorkeuren een optimale route. Tevens kan met behulp van de Electric Route Planner op basis van de gewenste betaalmethode of laadsnelheid de route naar een laadstation worden berekend, eventueel ook naar een laadpunt thuis of bij het bedrijf. Aan de hand van de ingevoerde gegevens kan worden bepaald op wel tijdstip het laadproces start en wanneer de airco wordt in- of uitgeschakeld. Op deze manier is de cabine op tijd op een optimale werktemperatuur en kunnen kosten worden bespaard.

Via de My Renault-app, waarvan de verschillende remote-services specifiek zijn ontwikkeld voor elektrische voertuigen, blijft de nieuwe Renault Master verbonden met het digitale ecosysteem van de gebruiker:

  • Het toont de resterende actieradius en het laadproces is in real-time te volgen.
  • Het toont laadstations in de buurt of in de buurt van de geselecteerde bestemming.
  • De gebruiker kan op afstand het tijdstip instellen waarop het laadproces start (bijvoorbeeld om de batterij alleen in daluren op te laden).
  • De gebruiker kan het tijdstip instellen waarop de voorverwarming start, zodat de cabine al op temperatuur is wanneer de werkdag begint (wanneer het voertuig aan een laadpaal staat, heeft dit geen nadelige gevolgen voor de actieradius). Dit biedt vooral extra comfort wanneer de bestuurder al vroeg in de ochtend de weg op gaat.
  • Het toont de laadstatus en een logboek met laadgegevens.
  • Als Mobilize Charge Pass is geactiveerd, kan zonder betaalkaarten worden afgerekend bij Europa’s grootste laadnetwerk (met meer dan 500.000 laadpunten in 25 landen, waarvan meer dan de helft met 22 kW laadvermogen). Pashouders profiteren tevens van speciale tarieven bij Ionity-laadstations langs de snelweg (meer dan 2.600 laadpunten), in combinatie met een optioneel abonnement.

Ten slotte zijn er diverse aanvullende Mobilize-services beschikbaar om het leven in de nieuwe, volledig elektrisch aangedreven Renault Master nog aangenamer te maken:

  • Mobilize Power Solutions, die de overstap naar elektrische mobiliteit vereenvoudigt met op maat gemaakte laadmethoden op het terrein van de onderneming, onderweg en tevens thuis bij de werknemer. De services voor professionals bestaan uit beoordelingen, de installatie en operatie van het laadpunt, energie-optimalisatie en onderhoud. Gebruikers kunnen het laden betalen met hun Mobilize Business Pass, terwijl de wagenparkbeheerder het verbruik op afstand kan monitoren en op maandbasis kan betalen.
  • Smart Charge***, waarmee het opladen wordt geoptimaliseerd op basis van het tijdstip en de elektriciteitsbron, om kosten te besparen en de CO2-voetafdruk bij thuis opladen te verkleinen – waarvoor de bestuurder geen actie hoeft te ondernemen. Naast het verlagen van de stroomrekening, kan de gebruiker worden beloond voor flexibiliteit.

*** Afhankelijk per markt.

4: ESSENTIËLE ‘NEXT LEVEL’ ZAKEN VOOR BEDRIJFSWAGENS

Van de nieuwe Renault Master wordt een complete line-up voor alle professionele behoeften gelanceerd. Het aanbod bestaat uit twintig carrosserievarianten met een laadvolume van 11 tot 22 m3, met een 40 mm bredere schuifdeur aan de zijkant en een 100 mm langere laadvloer – de langste in zijn segment. Door het grotere laadvermogen en laadvolume en toegenomen lengte en breedte is de nieuwe Renault Master een ideale bedrijfswagen, die gebruiksgemak naar een hoger niveau tilt.

Af fabriek zijn er twintig conversiemogelijkheden beschikbaar, zodat tijdens de productie een aantal aanpassingen direct doorgevoerd kunnen worden (zoals de montage van een kantelbak, het verlengen van de cabine, toevoeging van extra laadvolume, etc.). Het aanbod van de door de fabriek gemonteerde kits verkort de levertijden en vereenvoudigt het transport naar de dealer.

De kortere wielbasis en nieuwe vooras bieden een ongeëvenaarde manoeuvreerbaarheid en zorgen voor een 1,5 meter kleinere draaicirkel. Hierdoor is de nieuwe Renault Master ook in stedelijk gebied zeer gebruiksvriendelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor een lengtevariant L3 voor stadsvervoer (L2 is de basisversie, L3 is leverbaar met voorwiel- of achterwielaandrijving, L4 heeft achterwielaandrijving).

Net als alle andere elektrische modellen van Renault, beschikt de nieuwe Master over elementen uit het Human First-programma, dat is ontwikkeld om hulpdiensten te helpen wanneer het voertuig is betrokken bij een ongeval:

  • Met behulp van een QR-code worden brandweerlieden geholpen om zo snel mogelijk te kunnen reageren;
  • Om brandgevaar uit te sluiten, heeft de brandweer in de volledig elektrische versies direct toegang tot de hoogspanningsaccu, zodat deze zo snel mogelijk in een waterbak kan worden gedompeld;
  • Met een SD-schakelaar kan de verbinding van de batterij worden verbroken, zodat het werk aan het voertuig in alle veiligheid kan worden uitgevoerd;
  • De batterij is geplaatst in een speciaal, versterkt frame dat tegen elke vorm van impact bescherming biedt.

De nieuwe Renault Master is ontwikkeld om nog grotere afstanden af te kunnen leggen, grotere vrachten te transporteren en kosten te besparen. Het is de perfecte multi-energie ‘Aerovan’ van een volgende generatie. De levering van de nieuwe Renault Master start in het voorjaar van 2024.

 

1 Onder voorbehoud, in afwachting van definitieve homologatie. Tekst: Renault Group.