De Nissan LEAF: 100% elektrisch en vol geavanceerde rijtechnologie

Het leek een wat onstuimige dag, maar sinds ik ben weggereden met de Nissan LEAF is het gaan opklaren. Het wordt zo langzamerhand een prachtige herfstmiddag. Ideaal om met deze volledig elektrische auto de omgeving van Hengelo Gld en Doetinchem te verkennen.

De uitvoering die ik meekreeg van mijn collega’s uit Hengelo is de Nissan LEAF e+ Tekna. Het leuke aan deze uitvoering is onder andere dat je hem kunt samenstellen met twee kleuren, zoals deze: Blue Vivid met een Brilliant Black-dak.

Ik heb al gauw door dat deze auto een scala aan technische foefjes biedt. Gelukkig heeft verkoper Luc mij voor vertrek het een en ander uitgelegd waardoor ik niet geheel onwetend knopjes indruk. Over technische zaken kun je heel veel en heel plat schrijven. Bij dit model ga ik het anders voor jullie doen. Ik zet een aantal van deze rijtechnologieën op een rij, zodat je meteen ziet wat het is en hoe het werkt.

Intelligent Cruise Control

De auto houdt automatisch afstand van zijn voorganger wanneer deze op cruise control rijdt.

Dit kun je ook inzetten tijdens filerijden! Nissan noemt het zelf ‘haal de sleur uit het filerijden’. Dat vind ik echt perfect verwoord, niks meer aan doen. Het systeem past zelf weer de juiste snelheid toe op de auto, zodat je zo weer in de verkeersstroom zit.

Hill Hold Assist

De auto blijft keurig op zijn plek staan, op welke helling je ook staat. Het systeem houdt de remdruk vast zodat je dus niet wegrolt en je genoeg tijd krijgt om van het rem- naar het gaspedaal te wisselen.

Het voelt wat onwennig om op een helling de rem zomaar los te laten, maar de LEAF gaat nergens naartoe wanneer je je voet daadwerkelijk van het rempedaal verwijdert.

Intelligent Lane Intervention

Op de autoweg houdt de PRO Pilot Lane Intervention je tussen de lijnen. Mocht je je helemaal niet meer aan het stuur melden, dan volgen er waarschuwingen. Mocht het systeem dan nog steeds niks van je vernemen dan is het in staat om de auto te laten stoppen. Dit gebeurt geleidelijk, veilig en heet: Intelligent Emergency Braking.

Even voor jullie beeld: ik heb dit niet uitgeprobeerd. Verkoper Luc heeft mij dit piekfijn uitgelegd.

Interieur en ruimte

Voor een auto uit het C-segment zit je echt wel hoog. Dit geeft je het gevoel alsof je in een nog veel grotere auto zit. En daarmee zeg ik zeker niet dat de LEAF een kleine auto is, begrijp mij niet verkeerd. De lederen bekleding  van deze uitvoering en de stoel die zich als het ware ‘om je heen vouwt’ maken de zitervaring extra comfortabel. Omdat het zonnetje is gaan schijnen vind ik de stoelverwarming niet nodig, maar het is toch een zeer fijne optie.

Wanneer ik bij een boerderij langs tafels vol pompoenen rijd, besluit ik om te keren en de LEAF hiernaast te parkeren. Want, wat maakt een échte herfstdag helemaal af? Dat zijn toch echt pompoenen in mijn ogen. Ook open ik hier even de achterbak. Het Bose-audiosysteem springt mij meteen in het oog. Maar dat is niet alles. Wat een ruimte zeg!

Wat ik zo’n uniek kenmerk vind van een LEAF is dat pookje van de automatische versnellingsbak. Het oogt echt enig en geeft tegelijkertijd een futuristische uitstraling. Dit laatste komt mede door de blauwe lichtaccenten die je meermaals in de cockpit tegenkomt. Nissan noemt dit – wat ik zelf dus een pookje noem – een keuzehendel.  

Stilte en vol gas

Op de terugweg naar de vestiging moet ik nog even twee dingen doen. Ik heb zelf geen elektrische auto en ik vind het prachtig dat een auto zo stil kan zijn. Ter controle zet ik het audiovolume van de radio en alles wat ook maar een beetje blaast uit. Stilte. Nog even het raam open en dan hoor ik het: de lichte typische tonen van de elektrische aandrijving.

Doordat je geen luidruchtige verbrandingsmotor hebt komt het mooie geluid uit het Bose-Premium audiosysteem nog beter tot zijn recht. Ik zet daarom de muziek gauw weer aan. 

Ten tweede ga ik nog even ‘flink gassen’. Een puntje van de checklist dat altijd uitgeprobeerd moet worden. Op een rustig stuk midden tussen de weilanden druk ik het gaspedaal volledig in. Deze LEAF valt me zeker niet tegen en drukt me vol met mijn rug in de stoel. Ja hoor, pit heeft hij wel!

De Nissan LEAF biedt je met de rijtechnologieën een helpende hand wanneer je daar behoefte aan hebt. Je beleeft een fantastische rijdynamiek in een auto die zich aan het voorfront van motortechniek bevindt.

Nog meer kenmerken van deze LEAF e+ Tekna

  • Actieradius: Tot wel 385 kilometer*
  • Dynamisch zwaartepunt. Doordat de batterij zich op een laag punt in de auto bevindt, is het dynamische zwaartepunt van de auto verlaagd. Dit houdt in dat je tijdens het rijden minder speling in de bochten ervaart. Ik kan dat beamen.
  • 214 PK.
  • Parkeersensoren (kunnen handmatig uitgeschakeld worden).
  • Park Assist. Het systeem weet de auto keurig voor je te parkeren. Het enige wat jij hoeft te doen is een plekje zoeken, de auto correct neer te zetten en het Park-Assist knopje in te drukken.
  • Blind Spot Warning.
  • Rear Cross Traffic Alert.
  • Traffic Sign Recognition (Verkeersborden herkenning).
  • E-Pedal: rijden met één pedaal. >>Lees hier alles over in deze aparte blog.<<

* Betreft een 62kWh batterij, uitvoering e+

Actie

Op dit moment profiteer je van maar liefst € 4.000,- Nissan Zero Emission Subsidie bij aankoop van een nieuwe LEAF! Én van aantrekkelijke High Five Deals.

Bekijk hier de Nissan LEAF en de actuele acties.



Terug naar overzicht